marți, 25 august 2009

E devreme târziu


Răsfoiesc prin cărţile mele mai vechi. Mă opresc cu drag la bătrânul Shakespeare şi o aştept. Ştiind că n-o să vină Niciodată.

„Ca să murim ne naştem. E târziu.
Ea n-o să mai coboare astă seară.”

O aud cântând, undeva departe, dincolo de veacuri, dincolo de scena vieţii mele. Cortina nu s-a ridicat niciodată, fericirea se amână indefinit...

Şi totuşi, ca să aflu ceea ce caut, trebuie să înţeleg mai bine acest echilibru precar, râsul şi plânsul, fie că scena este poarta spre abis ori spre absolut. „Omul e ceea ce rămâne din el după ce lumea din jur îl desfiinţează.”, spune Noica. Shakespeare zice că „noi ştim ce suntem, dar nu ştim ce putem fi”... Şi mai departe?

Am ales o cale mai... altfel. Sunt eu, azi, aici. Nu pot să învinuiesc pe nimeni. Aşa a trebuit să fie? Tributul meu e în tăcere şi în nebunie.

Am avut zile în care am crezut. Am crezut că se poate, că există ceea ce mi se părea imposibil. Încă mai cred. Uimitor, nu? Sunt copil în fiecare răsărit; şi povestea renaşte din ea însăşi în fiecare cuvânt.

Am ales o cale mai... alt fel. Ai avut vreodată senzaţia, mergând pe stradă, că nu vezi oameni, ci urmele lor? Le văd urmele, dar pe ei nu pot să-i văd: pentru că sunt orbi.

Ei nu pot înţelege asta: cum să trăieşti pentru suflet PLUS piatra. „Cum, o piatră? Trăieşti pentru o piatră?”

Încă mai cred, dar pianul a tăcut de o vreme. Dacă aş mai şti muzica, aş fredona-o fără glas, doar în capul meu. Sunt nişte versuri care se tac ori se plâng. Sau nici atât.

Mă aşez în faţa pianului; îmi aşez degetele pe clape fără să le apăs şi ascult tăcerea. Totu-i un vis; un chip al artei muşcat de plăcere. Voi privi surâsul nopţii şi îi voi zâmbi la rândul meu.

Mi s-a reproşat că ascund ceea ce nu ar trebui ascuns. Am răspuns că ascund ceea ce doar o privire ar putea spune.

Ritmul răsună. I-am invitat într-o călătorie: mintea să alerge şi lumea să fie văzută de trupul care vorbeşte. N-au ştiut.

Oamenii - nimic mai mult decât ceea ce pot să simtă. Călătoria buzelor către „alte raiuri”, apropierea încetinită până la o răsturnare a înţelesurilor ei au uitat-o. Au uitat că pot să fure focul: se gândesc doar că vor fi pedepsiţi dacă o vor face. Dacă ar şti, dacă ar putea să înţeleagă cât de caldă este pedeapsa!

Aş muri pentru o idee. Aş muri ca să pun preţ pe viaţă. AŞ MURI CA SĂ CRED.

„Ce coşmar interesant.” Sunt singur de când m-am născut. N-am găsit decât femei ghimpi şi femei care au uitat să înflorească. Cupe cu otravă, hectare de vis. Şi nu plouă infernal şi nu ne iubim prin mansarde.

„Luna a intrat să moară sub poduri.
Dunărea s-a suit cu urechea la cer.
Fulgere multe se adună-n păsări roşii.
Numai proştii stau la marginea ploii.
Strig: Dumnezeu e o casă cu ochii scoşi.
Şi sunt nebun. Şi e târziu. Prea devreme târziu.
În oale de lut arde capul Chirei Chiralina. Şi pe fereastră, candela unui trandafir, adâncind poftele nopţii.
Iunie. Iulia. Asta.
Mă simt bătut în tâmple şi în suflet de aromele Dunării şi ale ploii. Şi sunt fericit şi trist în norocul şi durerea vieţii, ca o virgulă într-un vers de Eminescu. Amin.”

...

Se luminează, e un răsărit strâmb, ca o lumânare firavă ascunsă în căuşul palmei, în noaptea de Înviere. Singurul care mă ţine de mână e Lazăr şi-mi arată pe furiş o oglindă mică, în care mi-a ascuns fericirea.

„Ea n-a venit şi n-o să vină cu adevărat niciodată”, îi repet.
El zâmbeşte: „Şi atunci de ce o aştepţi?”...

Nu ştiu ce pot să-ţi răspund. Eşti doar o umbră ce-mi mângâie aceste cuvinte cu privirea, eu pentru tine sunt doar o altă umbră... şi toţi ne căutăm vieţile ne-ncepute într-o umbră mai mare. Într-o nebunie mai mare.

Aştept să se ridice Apocalipsa pe cer. Abia atunci o să râd cu lacrimi.

10 comentarii:

Anonim spunea...

"Iată acuma un atom spiritual pierzîndu-şi echilibrul. Cele doua principii se diferenţiază îndată în doua suflete, bărbat şi femeie, sortite de-acum vieţii materiale. Urmează căi diferite spre aceeaşi ţintă. Trebuie să treacă prin toate planurile exis¬tenţei pămînteşti, purtînd pretutindeni dorul lor de unire şi permanenta nostalgie clupă lumea spirituală, în clipa cînd sufletul gol se întrupează, începe viaţa omului.
...
O viaţă omenească nu ajunge însă pentru a prilejui în-tîlnirea bărbatului cu femeia. Spaţiul şi timpul sunt piedici de care sufletul strîns în obezile materiale numai treptat le poate învinge.
...
. Fiindcă
moartea a şaptea înseamnă sfîrşitul existenţei materiale şi
începutul întoarcerii în lumea spirituală, sufletul retrăieşte
într-o străfulgerare toate vieţile anterioare pentru a se putea
bucura mai deplin de strălucirea vieţii noi, eterne, ce-1 aş-
.. teaptă. De-acuma nu va mai rătăci în sferele lumii mate-
riale, ci, transformat în principiu pur, echilibrat iarăşi în atom
spiritual cu celălalt suflet, redevenit de asemenea principiu,
îşi va relua existenţa divină în planul spiritual."

Anonim spunea...

e mai frumoasa imaginea cand e un om in locul hamsterului

crazysoare spunea...

"Aş muri ca să pun preţ pe viaţă. AŞ MURI CA SĂ CRED. " Cele mai inteligente cuvinte pe care le-ai spus pana acum pt ca exact asta tre' sa faci , ma repet , desi nu -mi sta in caracter :) : nu suntem aici ca sa ne redescoperim, suntem aici ca sa ne construim !!!!
Si, tot important, suntem aici ca sa TRAIM TOT , ORIUNDE , ORICAND si ORICAT !!!!!!!!!!!!!
"Sunt singur de când m-am născut" . Vei fi intotdeauna singur orice s-ar intampla in viata ta si asta pt ca Dumnezeu a avut marinimia sa-ti ingaduie sa te nasti BOGAT!!!
"N-am găsit decât femei ghimpi și femei care au uitat să înflorească. Cupe cu otravă, hectare de vis." Ai gasit ce ai putut sa vezi!!! In cazul in care ai tendinta sa ma contrazici ,urmareste mai intai firul logic : daca ai fi avut un "orizont" mai larg , un tip inteligent ca tine, ar fi avut cu siguranta capacitatea de a alege altceva.

crazysoare spunea...

Draga omule nicaieri :) te asigur ca nu mi -as permite niciodata sa-ti comentez viata nici daca te -as cunoaste (si poate chiar te cunosc :D) , eu comentam ce -ai scris si ce mi s - a parut mie ca reiese din ceea ce ai scris.
Si ca sa explic ce am vrut eu sa zic , sub forma metaforica - de aici probabil si interpretarea diferita , a fost ca , din experienta mea - a se intelege de aici ca orice comentariu de -al meu exprima in esenta, si are menirea de a arata, viziunea mea ds viata - atragem catre noi si cream (pt ca multe situatii le fabricam involuntar si in mod inconstient) circumstantele care se potrivesc modului in care gandim si vedem viata si atitudinii fata de lucrurile care se intampla in ea . Mai simplu , consider ca ceea ce eu atrag in viata mea , fie ca e vb de oameni sau de imprejurari , este o consecinta a ceea ce SUNT eu la momentul respectiv . Prin urmare , intr-un alt moment al vietii mele , cu un alt bagaj emotional , intelectual si de experienta voi crea si atrage in jurul meu oameni si situatii diferite.

Tu poti sa consideri ca nu e asa , si desigur daca ai gandi astfel, ai avea si dreptate. :)

Mentionam : comentariile de pe acest site reprezinta un schimb de idei , pt efecte secundare va rugam prezentati-va cat mai repede la cea mai apropiata judecatorie - si dati-i foc

crazysoare spunea...

:)) draga omule nicaieri , eu pot sa nu fiu de acord cu tine (in modul de a privi viata) dar cu siguranta TU AI DREPTATE IN TOT CEEA CE SPUI SI INTOTDEAUNA VA FI ASA :)
- as putea sa mai adaug multe dar nu as vrea sa aluncam in polemici aici :P , insa un lucru ma simt obligata, responsabila si fericita sa spun : eu nu beau cafea si nici nu fumez (...) viata mea inseamna altceva - deci TEORIA MEA FUNCTIONEZA !!!!!!!! ;)

Omul Nicăieri spunea...

Boooh-ring! Nu te prinde ironia.

Cât despre teoria ta, iată ce zic eu, şi împreună cu mine trebuie să zică asemenea toţi aceia care nu vor să cază la extremitate, adică vreau să zic, da, ca să fie moderaţi... adică nu exageraţiuni!...

Într-o chestiune de la care atârnă viitorul, prezentul şi trecutul ţării... să fie ori prea-prea, ori foarte-foarte... încât vine aci ocazia să întrebăm pentru ce?... Da... Pentru ce?

Din două una, dă-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele... esenţiale...

Din această dilemă nu poţi ieşi... Am zis!

crazysoare spunea...

lol :)) drace ;)) mi s-au scurtcircuitat nevrogliile :)))

crazysoare spunea...

ah ..uitasem ... defineste ironia , pt ca , conform definitiei mele , nu exista in comentariul cu pricina (a se intelege: nu am vrut sa fiu ironica si prin urmare nu exista in comentariu)

Omul Nicăieri spunea...

nevroWHAT?! ... aaaa.. astea sunt alea cu pompoane, care fac galerie neuronilor...

Anonim spunea...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!